Sunday, 4 December 2011

BBM KATA NAMA AM

BAHAN BANTU MENGAJAR

RPH KATA NAMA AM






Contoh RPH Kata Nama AM
TAHUN : 1
SUBJEK : Bahasa Malaysia
Bil .Murid : 20 0rg
MASA : 8.15 -9.15 pg
TEMA : KEKELUARGAAN
TAJUK : Kampung Datuk Rajoo
FOKUS UTAMA :-
Standard Kandungan : 3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat
dengan betul.
Standard Pembelajaran : 3.3.1 Membina dan menulis perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan
betul dan kemas.
FOKUS SAMPINGAN :-
Standard Kandungan : 1.2 Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi
bahasa, iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan
ayat dengan betul.
Standard Pembelajaran : 1.2.5 Mendengar, memahami, menyebut, dan mengeja
perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku
kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan
bergabung dengan betul dan tepat.
OBJEKTIF : Pada akhir pengajaran, murid dapat:
i. membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup tentang kampung datuk dengan betul dan kemas.
ii. menyebut dan mengeja perkataan berdasarkan tajuk yang mengandungi diftong dan vokal berganding dengan betul dan tepat.

PENGISIAN KURIKULUM : Ilmu: Pendidikan Moral
Nilai: Kasih sayang
KBT- BCB-Kemahiran menulis

SISTEM BAHASA : Tatabahasa:Kata Nama Am

MEDIA : Lembaran kerja




STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

Aktiviti
Pengisian Kurikulum
Catatan

Langkah 1
1. Guru menampal kad yang
suku kata yang mengandungi kata
nama am.
2. Guru meminta murid mengeja dan
menyebut suku kata tersebut.
3. Guru meminta murid memadankan
Suku kata berpandukan gambar
yang dipaparkan pada papan tulis.
4. Guru meminta murid menulis semula
perkataan yang telah dibina pada
papan tulis.
5. Murid memadankan gambar dan
menulis perkataan yang dibina pada
lembaran kerja.
KBT:

Kontekstual:
-memindahkan

BCB:menulis

Tatabahasa:
-kata nama
Lampiran 1
Kad suku kata

Lampiran 2
Kad gambar

Lembaran Kerja

Langkah 2
1. Guru meminta murid mendengar
dan menyebut semula perkataan
yang didengar dengan sebutan yang
betul.
2. Murid menyebut perkataan yang
mengandungi diftong dan vokal
berganding secara latih tubi.
3. Guru menerangkan mengenai kata
nama am kepada murid.
4. Guru meminta murid menyebut dan
mengeja kata nama am secara
individu, kumpulan dan kelas.
KBTBCB

mendengar
dengan teliti

KBT:
PAK:latih tubi

Tatabahasa
-kata nama am
Lembaran kerja 1


Pentaksiran
1. Murid membina dan menulis
perkataan suku kata terbuka dan
tertutup ( kata nama am)
berdasarkan gambar diberi.
2. Murid menyebut dan mengeja
perkataan yang ditunjukkan.


KBT:

Kontekstual:
-memindahkan

BCB:menulis
Tatabahasa :
-Kata nama am
Lembaran Kerja 2
Lampiran 3
Kad perkataan


Pemulihan
  1. Guru meminta murid memadan
perkataan kata nama am berdasarkan gambar.
KBT:

PAK:latih tubi


Lembaran kerja 3


Pengayaan
1. Guru mengedarkan lembaran kerja.
2. Guru meminta murid menulis
Kata nama am berdasarkan gambar.


KBT:
PAK:kemahiran
secara kendiri


Lembaran Kerja 4